اسلایدشو, تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2014/07/24

معرفی ابعاد ارزشمند باستانی دزفول نیازمند احداث موزه باستان‌شناسی

دزفول تمدن دارد اما موزه نه!

شهرستان دزفول تمدنی کهن و پیش از تاریخ را در دل خود جای داده است. حتی با اینکه ردپای سکونت اولین انسان‌ها در تپه‌های چغابنوت آغاز و مشاهده می‌شود، اما هنوز این شهرستان فاقد موزه‌ای درخور است.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ کاوش‌های باستان‌شناسان دانشگاه شیکاگو از جمله هلن کانتر، پروفسور پینهاس دلوگاز و پروفسور عباس علیزاده در سه دوره حفاری در شهرستان دزفول که بعدها در کتاب ایران پیش از تاریخ دکتر “صادق ملک شهمیرزادی” نیز آورده شده، نشان می‌دهد که قدمت این تپه‌ها که با شماره ۳۲۳۲ در فهرست آثار ارزشمند ملی به ثبت رسیده، به میانه هزاره هشتم پیش از میلاد (نزدیک به ده هزار سال) می‌رسد. اتفاقی که بیانگر زندگی قبل از اختراع سفال در این منطقه است. با این حال نبود موزه باستان‌شناسی سبب شده که تمدن دزفول به حاشیه رانده شود.

«محمد آذرکیش» کارشناس سابق اداره میراث‌فرهنگی دزفول درباره اهمیت تپه‌های باستانی دزفول به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «تپه‌های باستانی چغابنوت در برگیرنده فازهای نوسنگی پیش از سفال و سفال‌دار اولیه‌ است. پس از آن زندگی در شهرستان دزفول در دوره  عتیق در حوزه دشت شوشان شرقی در تپه‌های چغامیش که گنجینه کاملی از دوران‌های مختلف باستانی است، ادامه می‌یابد. در تپه‌های باستانی چغامیش با توجه به عبور از دوره سفال اولیه آثار مهمی کشف شده است. «لوح خشتی» درواقع یکی از  مهم‌ترین آثار این منطقه محسوب می‌شود که از آن به عنوان اولین مرکز خط و کتاب ایران یاد می‌شود.»

به‌گفته وی، اثر مهم دیگر که روی یکی از ظروف باستانی کشف شده وجود دارد مربوط به صحنه هم‌نوازی سازهای موسیقی است که قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد که  از آن هم به‌عنوان اولین لوح موسیقی در تاریخ موسیقی جهان یاد می‌شود. این درحالی است که آثار مهم بسیار دیگری که مربوط به هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی در چغامیش می‌شود توسط باستان‌شناسانی چون هلن کانتر، پروفسور دلوگاز و پروفسور علیزاده کشف و مورد بررسی قرار گرفته است.

 

moze_bastanshenasi_dezful_azarkish

با این حال او همچنان معتقد است که این شهرستان با وجود داشتن سوابق باستانی و اشیاء متنوعی که از تپه‌های باستانی دزفول به‌دست آمده فاقد مکانی به‌نام موزه است.

آذرکیش می‌گوید: «نبود جایگاه مناسب در این شهرستان سبب شده که بسیاری از این آثار درانبارهای موزه های مختلف کشور و بعضا در موزه دانشگاه شیکاگو نگهداری شوند. درواقع همین موضوع عاملی به‌شمار می‌رود تا معرفی درستی از سابقه باستان‌شناسی شهرستان دزفول وجود نداشته باشد.

به‌اعتقاد وی، حتی برخی آثار که به صورت پراکنده در موزه‌های باستان‌شناسی از جمله موزه ملی تهران وجود دارند بدون اشاره به محل کشف اثر به صورت محدود به نمایش گذاشته می‌شوند و این فرصت از محققان و علاقمندان به آشنایی با سابقه باستانی شهرستان دزفول گرفته می‌شود.

به‌طور کلی با وجود رشته باستان‌شناسی در دانشگاه آزاد دزفول و ارزش‌های ملی و جهانی تپه‌های باستانی متعدد دزفول، ضرورت احداث موزه باستان‌شناسی در این شهرستان به خوبی احساس می‌شود، تا علاوه بر ایجاد محلی مناسب و امن برای نگهداری آثار و فرصت تحقیق در خصوص قدمت بالا و ارزش‌های این آثار، با شناخت و معرفی درست ارزش‌های علمی منطقه، زمینه‌ای برای ادامه‌ی کاوش‌ها فراهم آید.

درحال‌حاضر کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند، نبود محل مناسب نگهداری اشیای کشف شده از تپه‌ها و محوطه‌های باستانی شهرستان دزفول سبب شده که در کتاب‌ها و مقالات ارائه شده نامی از این شهرستان آورده نشود و در این خصوص مقالات محدودی نوشته شده و تاکنون ترجمه کاملی از سه جلد تحقیقات باستان شناسان دانشگاه شیکاگو به زبان فارسی منتشر نشده‌است.

لینک خبر

لینک های مرتبط:, , ,

« « بنر همایش روز جهانی آثار و محوطه های تاریخی   |   طراحی منوی هتل جهانگردی » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com