تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2014/08/10

دزفول – ایرنا – همزمان با تاکید دست اندرکاران ودوستداران میراث فرهنگی بر وجود نخستین و کهن ترین سند دریانوردی جهان در دزفول، کارشناسان میراث فرهنگی در تلاش برای تایید این موضوع هستند.

به گزارش ایرنا یکی از فعالان میراث فرهنگی در این باره می گوید: قدیمی ترین سند حاضر از دریانوردی ایرانیان سندی است از گل پخته که در حفاری های ناحیه چغامیش شهرستان دزفول به دست آمده و نشان می دهد این گویچه مربوط به دوران پیش از پیدایش خط است.

محمد آذرکیش افزود: تپه های باستانی چغامیش بازمانده شهری باستانی است که در شرق جاده دزفول – شوشتر واقع است و به شماره ۴۸۷ در سال ۱۳۴۴ به ثبت در فهرست آثار ملی رسیده است.

وی اظهارکرد:این گوی گلی از اکتشافات دو استاد معتبر باستان شناسی پروفسور دولوگارز از دانشگاه شرقی دانشگاه شیکاگو و پروفسور هلن کانتور استاد بخش زبان های خاور نزدیک دانشگاه کالیفرنیا است.

وی گفت: این دانشمندان چهار بار و به تناوب در تپه های چغامیش شمال خوزستان که در دامنه کوه زاگرس و در میان رودخانه های دز و کارون به کاوش های باستان شناسی پرداخته که در میان اشیای مکشوفه، قدیمی ترین و جالب ترین سند دریانوردی را که به نوشته آنها ریشه فرهنگی آن به شش هزار سال پیش از میلاد، برمی گردد کشف، و به جهانیان عرضه کردند.

آذرکیش اظهارکرد:علاوه بر این این اسناد معتبر، خط نوشته های میخی لوح های مصور، سکه های تاریخی و اشیای متنوع دیگر در دست است که نشان می دهد ایرانیان از زمان های بسیار دور با دریا و کشتی رانی الفتی دیرینه داشته اند.

وی گفت: در کتاب دریانوردی در ایران تالیف حسین نوربخش آمده است پروفسور دولوگاز، در آخرین روزهای زندگی خود که در محل کار خود واقع در چغامیش درگذشت اظهار می دارد که باستان شناسان بیشتر اطلاعات خود را از روی بقایای ظروف گلی به دست می آورند و ما خوشبختانه به مقادیر زیادی قطعه ظروف گلی دسترسی پیدا کردیم.

این فعال میراث فرهنگی افزود: بقایای بناهای حفاری شده، اثر مهره ای استوانه ای شکل، وسایل خانه و قطعات کوچک هنری که از زیر ویرانه ها و آوارهای قرون گذشته در چغامیش دزفول به دست آمده نیز نقش مهمی در افزایش سطح دانش و اطلاعات باستان شناسی داشته است.

وی گفت:کاوش های باستان شناسی در اطراف حوزه چغامیش در سال های ۱۳۲۴شمسی و یا ۱۹۴۵ میلادی انجام شد که پرفسور دولوگاز به نام موسسه ˈاورینالˈ امتیاز حفاری در خوزستان را از ایران درخواست کرد اما درسال ۱۹۶۱ میلادی حفاری جدی در چغامیش شروع شد که این کاوش سه ماه به طول انجامید.

آذرکیش مهره های استوانه ای کشف شده در چغامیش را از گویا ترین سند دریایی ایرانیان نام برد وگفت: این مهره ها قطعات سنگی بودند که روی آنها تصاویری حک شده بود که با این وسیله روی ظروف و غیره علامت گذاری می کردند، یکی از این مهره ها پادشاهی را نشان می دهد که از جنگ برمی گردد که در قایقی نشسته و عده ای اسیر دست بسته در جلوی پاهای او افتاده در حالی که در یک دست فرمانده گرز و در دست دیگرش ریسمانی است که با آن اسیران را نگاه داشته است.

در این کشتی تصویر دریانوردی به چشم می خورد که یکی از آنها روی دماغه کشتی نشسته و شیی شبیه علامت با پرچمی را در دست دارد.

وی اظهارکرد:به اعتقاد پروفسور دولوگاز این تصویر نمایشگر یک جنگ دریایی است که به احتمال در رودخانه های داخلی روی داده ، چند لوح گلی نیز با اشکالی از نقطه و خط فشرده کشف شده و عقیده بر این است که اینها تنها سیستم اعداد بود که به احتمال قوی برای حسابداری به کار می رفته است.

وی گفت: مشاهده گاو بر روی این نقش گلی که یکی از جاشوها به مراقبت از آن می پردازد حاکی از آن است که فرمانده کشتی از راه دوری برمی گردد و نیز رسم همراه بردن حیوانات زنده در کشتی ها از زمان های گذشته بین دریانوردان ایرانی خلیج فارس معمول بوده است.

وی با اشاره به خروج بسیاری از اشیای باستانی با ارزش از ایران توسط باستانشناسان خارجی افزود: بسیاری از لوح های گلی از جمله مهر دریانوردی در آمریکا نگهداری می شود که بازگرداندن آنها به ایران یک وظیفه ملی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در این راستا تلاش کند.

رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز گفت:دکتر عباس علیزاده استادیار دانشگاه شیکاگو در سال ۴۵ یا ۴۶ در کشفیاتی که در چغامیش و چغابنوت دزفول انجام داد ادعای کشف قدیمی ترین سند موسیقی جهان و قدیمی ترین سند دریانوردی جهان را داشت ولی تاکنون هیچ گونه اسنادی از این کشفیات به اداره میراث فرهنگی دزفول ارایه نشده است.

غلامعلی باغبان کوچک افزود: با توجه به اینکه هیچ سندی در این خصوص مشاهده نشده نمی توان وجود این اسناد را تایید و یا تکذیب کرد.

شهرستان دزفول با وجود آثار ارزشمند تاریخی با قدمتی چند هزار ساله از جمله شهر جندی شاپور بازمانده از دوران ساسانی به عنوان نخستین مرکز علمی و پزشکی جهان، پل باستانی(قدیم) با ۲۶۰۰ سال قدمت، آسیاب های آبی و بافت قدیم از جایگاه برجسته ای در ایران باستان و میراث فرهنگی برخوردار است.

همچنین تپه های باستانی چغامیش دزفول در جنوب شرقی شهر دزفول که بر اساس شواهد باستان شناسی، قدمت این منطقه به پیش از اختراع خط می رسد، گواهی بر اهمیت این شهر قدیمی است.

این تپه ها تمدن چند هزار سال پیش از میلاد مسیح را تا دوره اسلامی در دل خود جای داده اند.

باستان شناسان دانشگاه شیکاگو در کاوش هایی که در این منطقه انجام دادند، آثار با ارزشی کشف کردند.

نخستین و قدیمی ترین خشت پخته در عصر پیدایش خط در منطقه چغامیش دزفول به عنوان نخستین مرکز خط در ایران زمین ،کشف شده است.

با وجود چنین آثار ارزشمند باستانی، ادعای وجود قدیمی ترین و مهم ترین سند دریانوردی جهان در آثار باستانی بر جای مانده از دوران کهن در این شهرستان دور از انتظار نیست.

لینک خبر

لینک های مرتبط:, , , , , , , , , , , ,

« « طراحی پوستر ایمیل سرور Axigen   |   مسجد موعود دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com