تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2023/06/06

ایسنا/خوزستان رییس انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول (دزپارس) معتقد است: یکی از مواردی که باعث شده بافت تاریخی دزفول مورد بی‌توجهی قرار بگیرد نبود آشنایی عموم شهروندان با ارزش‌های آن است.

محمد آذرکیش در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) برنامه‌های بافت‌گردی متعددی در سال‌های اخیر برگزار کرده تا هر چه بیشتر بتوان با آگاهی‌بخشی عمومی روند تخریب گسترده‌ این بافت ارزشمند را اندکی کندتر کرد.

او با بیان اینکه بافت تاریخی دزفول یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور است و با تصریح این مطلب که با وجود دارا بودن بیش از ۱۴۰ اثر ثبت ملی در محدوده‌ خود آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته افزود: با استمرار این روند متاسفانه شاهد تخریب مستمر بسیاری از آثار ارزشمند این شهرستان حتی اثرهای ثبت ملی در سال‌های اخیر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر شرایط زندگی در دهه‌های اخیر متناسب با نیازهای روز به بافت تاریخی دزفول صورت نپذیرفت و موجب شد درصد بالایی از ساکنان به رغم میل باطنی مبنی بر ترک خانه‌های تاریخی خود خارج از بافت زندگی کنند و نسل‌های جدید کمتر با ارزش‌های بافت تاریخی دزفول آشنایی پیدا کنند و از این رو برگزاری برنامه‌های بازدید تحت عنوان بافتگردی کمک می‌کند تا شهروندان با میراث گرانبها و هویت تاریخی شهر دزفول هر چه بیشتر آشنا شوند.

آذرکیش با اشاره به اینکه انجمن دزپارس از بهمن ماه سال گذشته تاکنون برنامه‌های هدفمندی با رویکردی نو را برای افزایش دانش عمومی نسبت به بافت تاریخی آغاز نموده گفت: این برنامه‌ها رایگان و با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شده و همواره با استقبال بالایی نیز از سوی شهروندان روبه‌رو شده است.

او ادامه داد: «بافت تاریخی دزفول از زوال تا حیات»، «روزنه‌های امید در بافت تاریخی دزفول» و «طاقت‌بیار رفیق!» عناوین برنامه‌هایی هستند که تاکنون برگزار شده و در این بازدیدها از پروژه‌های در حال احیا در بافت تاریخی توسط بخش خصوصی تا بناهای مرمت شده بازدید شده و در کنار آن از محلاتی که در این سال‌ها آسیب زیادی دیده و یا آثار ثبت ملی که به حال خود رها شده‌اند نیز بازدید می‌شود.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول (دزپارس) خاطرنشان کرد: بافت تاریخی دزفول یکی از ۱۴ بافت ارزشمند تاریخی کشور است و کتاب‌ها و تحقیقات زیادی بر روی معماری و ارزش‌های پایدار آن صورت گرفته اما با بی‌مهری‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف مسؤول مواجه شده است. به ویژه نبود توجه وزارت میراث فرهنگی که باید با رویکردی ملی به آن توجه کرد و پروژه‌هایی جهت بازسازی آثار ثبت ملی که در سال‌های اخیر نابود شده‌اند تعریف کرد و با همکاری سایر ارگان‌ها به مرحله اجرایی درآورد.

وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی شهروندان در کنار این موضوعات سبب می‌شود تا موضوع حفظ ارزش‌ها هر چه بیشتر به عنوان مطالبه‌ عمومی از سوی نهادهایی طرح شود و گام‌های جدی‌تری برای حفظ این گنجینه گرانبها برداشته شود گفت: در کنار این موضوع همچنین می‌تواند تلنگری برای مشارکت بیشتر شهروندان در روند احیا و بازسازی بافت تاریخی و در توسعه‌ صنعت گردشگری شهرستان دزفول و کشور بهره‌برداری شود.

آذرکیش ادامه داد: علاوه بر حفظ میراث فرهنگی، در بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد استان خوزستان نیز موثر است و می‌تواند دزفول و استان خوزستان را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ملی و جهانی مطرح کند.

لینک خبر در ایسنا

لینک های مرتبط:, , ,

« « شعر باران برای چه می بارد   |   

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com