تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها, ویژه ها تاریخ ارسال : 2015/08/23

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول از تلاش برای راه‌اندازی موزه صلح در این شهرستان خبر داد.

محمد آذرکیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: ‌با توجه به نقش ویژه دزفول در هشت سال دفاع مقدس و آسیب‌های فراوان آن در جنگ و در راستای توسعه‌ پایدار برای همه با آغاز کمپین خواستار صلح جهانی در دزفول فعالان فرهنگی و دوستداران دزفول خواستار راه‌اندازی موزه صلح در این شهرستان شدند.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت حساس منطقه و وضعیت کشور فعالان فرهنگی شهر دزفول در گردهمایی در خانه تاریخی تیزنو خواستار برقراری صلح جهانی و راه‌اندازی موزه صلح در این شهرستان شدند.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول با اشاره به اهداف راه‌اندازی این موزه توضیح داد: موزه صلح در واقع محلی است برای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی که مخاطب آن عموم مردم هستند و از طریق نمایشگاه‌ها، کارگاه آموزشی، بزرگداشت‌ها و دیگر مراسم آموزشی می‌کوشند فرهنگ صلح را گسترش دهد و آن‌ها را در برنامه‌های آگاه‌سازی دخیل کنند.

او خاطرنشان کرد: این موزه‌ها می‌کوشند پلی ارتباطی بین ملت‌ها برای شناخت بهتر آنان از یکدیگر ایجاد کنند. سابقه احداث موزه صلح در دنیا به سال  ۱۹۰۲ برمی‌گردد. اولین موزه بین‌المللی جنگ و صلح در سوییس افتتاح شد و پس از آن در آلمان، ژاپن و بسیاری از کشورها از جمله هلند احداث گردید. در ایران نیز از سال ۱۳۸۴ ایده راه‌اندازی موزه صلح در حمایت از قربانیان حملات بمباران شیمیایی شکل گرفت.

آذرکیش اظهار کرد: با وجود راه‌اندازی موزه‌های صلح در دنیا جنگ همچنان وجود دارد اما این امید وجود دارد با رشد موزه‌های صلح و فعالیت‌های فرهنگی به پایان جنگ‌ها امیدوار شد زیرا هر چه حضور موزه‌های صلح بیشتر شود فرهنگ صلح در جوامع نهادینه‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی کشورها که جنگ طلب بخشی از میراث آنها است ایده راه‌اندازی موزه صلح برای مبارزه با فرهنگ خشونت در آن کشورها شکل گرفت اما در ایران با فرهنگی مبتنی بر صلح و دوستی موزه صلح مکانی برای یادآوری ارزش‌های والایی همچون دوستی، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به دیگران است.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول گفت: در بسیاری از موزه‌های صلح دنیا فجایع جنگ‌ها به عنوان موضوع اصلی موزه است. مانند موزه صلح هیروشیما در ژاپن. در موزه صلح تهران نیز فاجعه کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران به عنوان محور اصلی روایت موزه و نشان دادن خشونت جنگ و اهمیت برقراری صلح است.

آذرکیش یادآوری کرد: با توجه به بمباران وسیع شهر دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس و تقدیم بیش از  ۲۶۰۰ شهید در این راه و به ویژه آسیب زیاد بافت تاریخی دزفول در جنگ انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول با همراهی نهادها و فعالان فرهنگی به ویژه دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول، شهرداری دزفول، شبکه انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها، شهرداری دزفول، اداره محیط زیست، انجمن کوهنوردی و سایر فعالان فرهنگی اقدام به راه‌اندازی کمپین خواستار صلح جهانی کرد.

او افزود: با در نظر گرفتن نقش تاثیرگذار شهر دزفول در هشت سال دفاع مقدس پیشنهاد فعالان این کمپین این است که می‌توان با اختصاص یکی از خانه‌های تاریخی دزفول همراه با مرمت  آن برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ صلح و توسعه‌های انسانی محور آن را به موزه صلح تبدیل کرد. علاوه بر آن، میدانی را با نام صلح جهانی نام‌گذاری کرد تا بیانگر این باشد که نه تنها دزفول قهرمان پایتخت مقاومت ایران است بلکه در عرصه صلح هم با وجود همه لطمه‌ها از جنگ در کشور و دنیا پیشتاز است.

وی گفت: انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول (دزپارس) با هدف معرفی ارزش‌های والای فرهنگی و انسانی دزفول در سطح بین‌المللی و راه‌اندازی موزه صلح در دزفول این حرکت فرهنگی را آغاز کرد و در مراسمی که در خانه تاریخی تیزنو و دفتر یونسکو برگزار شد با حضور اقشار مختف مردم از آن استقبال شایانی صورت گرفت.

آذرکیش خاطرنشان کرد: سایر فعالیت‌های انجمن ‌تاکنون در زمینه معرفی ویژگی‌ها و جایگاه ملی و جهانی دزفول و حفظ ارزش‌ها و سنت‌های بومی شهرستان دزفول بوده و به همت اعضای خود و همراهی دلسوزان دزفول تلاش‌های بسیاری در این باره کرده است و هم‌اکنون نیز برنامه‌های زیادی برای معرفی هر چه بهتر دزفول، افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به فرهنگ، تاریخ، ارزش‌ها و داشته‌های ارزشمند طبیعی، تاریخی و مذهبی شهرستان دارد و راه‌اندازی موزه صلح را فرصتی دیگر برای مطرح کردن جهانی دزفول و گامی مهم در ثبت جهانی دزفول می‌داند.

لینک خبر در ایسنا

لینک های مرتبط:, ,

« « شعر حضور شاعرانه   |   مصاحبه با مهر : موزه صلح در دزفول راه‌اندازی شود » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com