تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2014/08/04

به گفته عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول: روستای پامنار جزو بخش شهیون از توابع سردشت در فاصله هوایی ۲۵ کیلومتری و فاصله جاده‌ای ۴۲ کیلومتری شهر دزفول و در موقعیت جغرافیایی ۲۵ و ۴۵ تاَ ۲۹ و ۴۸ طول شرقی و َ۳۷ و ْ۳۲ تا َ ۳۸ و ْ۳۲ عرض شمالی به وسعت ۵۷ هکتار در میان دامنه‌های رشته کوه‌های زاگرس و مشرف به دریاچه سد دز در شمال این شهرستان واقع شده است.

محمد آذرکیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: روستای پامنار به واسطه چشم‌اندازهای بسیار متنوع طبیعی ـ فرهنگی و به دلیل هم‌جواری با دریاچه دز، وجود قلعه طبیعی شاداب، درخت‌های سدر، دره‌ها و چشمه‌ها دارای طبیعتی جذاب و خاص است که همه ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند.

dezful_ghale_shadab_azarkish

آذرکیش گفت: از جمله تفریح‌های موجود در منطقه می‌توان به قایق‌رانی در دریاچه دز، اسکی روی آب، شنا، گذران اوقات فراقت در جزایر دریاچه و سواحل آن، استفاده از هوای مطبوع، مشاهده حیات‌وحش منطقه به ویژه پازن و تیهو، ماهی‌گیری ورزشی در دریاچه، مشاهده و آشنایی با زندگی عشایری مردم بومی و فضای زیبای معماری سنتی منطقه، آشنایی و مشاهده صنایع کوهنوردی و مشاهده دره‌های عمیق کول‌ خرسان و دره رودخانه دز نام برد.

وی افزود: فضای روستا با بوی خانه‌های کاه‌گلی آن شما را مهمان سفر به سال‌ها پیش می‌کند. از گیاهان و پوشش‌های منطقه می‌توان به رملیک، کنار، بنه، بادام، جاز، انجیر، بلوط و نخل اشاره کرد. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان از هنر کپوبافی یاد کرد که از صنایع دستی رایج بومیان منطقه است. هنر کپوبافی برای مردم این منطقه نه تنها هنر و ذوق به شمار می‌رود بلکه زندگی است و محل مناسبی برای امرار معاش زنان زحمت کشی محسوب می‌شود که ‌در کنار کار طاقت فرسای روزانه، به تهیه آن می‌پردازند و همواره به عنوان یک میراث آن را حفظ کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: کپوبافی از بافته‌های حصیری است و مواد اولیه آن کرتک و برگ نخل‌های خرما است که‌ از سالیان متمادی رواج داشته است. کرتک نوعی گیاه خودرو است که در حاشیه نهرها، رودخانه‌ها و دشت‌های منطقه شهیون به وفور یافت می‌شود.  روستا پامنار در گذشته در کنار سرچشمه‌های رود دز قرار داشته و با داشتن نخلستان‌های زیاد مرکز مهمی برای تهیه مواد اولیه آن به شمار می‌رفته است اما با آب‌گیری سد دز در سال ‪۱۳۴۲ نخلستان‌های این منطقه به زیر آب رفت و خود روستا نیز به محل فعلی آن یعنی کنار دریاچه منتقل شد. در حاشیه دریاچه سد دز برخی نخل‌ها از آب بیرون زده ‌شده که نشان از وجود بخشی از نخلستان‌های آن زمان است.

آذرکیش توضیح داد: بعد از این اتفاق صنعتگران کپوباف با توجه به این‌که این هنر دستی ریشه در فرهنگ و آداب آن‌ها دارد و بخش مهمی از هنر آن‌ها محسوب می‌شد. مواد اولیه خود یعنی برگ نخل‌های خرما را از سایر مناطق به ویژه مناطق جنوبی کشور تهیه می‌کنند. محصولات زیادی توسط کپوبافان در زمینه‌های مختلف به ویژه ظروف تزیینی و سنتی با استفاده از رنگ‌ها و نقوش سنتی، از دیر باز تولید و با هویتی تاریخ، زینت بخش خانه‌ها هستند.

او یادآور شد: انواع این تولیدات را شامل اشکال مسطح، بیضی و دایره‌ای و با کاربردهای مختلف به ویژه مصنوعات صنعتی از جمله گلدان، جا دستمالی، زیرکتری زیرقوری، میوه خوری و انواع دیگر محصولات حصیری بافت اعلام کرد.  نوع تولیدات کپو در منطقه از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. مسابقه و نمایشگاه کپوبافی نیز تاکنون در روستای پامنار با هدف ارایه توانمندی‌های زنان و دختران این منطقه در امرکپوبافی و بافته‌های حصیری برگزار شده که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است. محصولات تولیدی کپو این روستا و روستاهای شهرستان دزفول به سایر نقاط کشور به ویژه تهران و شهرهای شمالی ‌ارسال می‌شود.

dezful_shahion_daryache

وی ادامه داد: روستای پامنار در سال‌های اخیر با توجه به پتانسیل‌های بالای گردشگری به عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری استان خوزستان برگزیده شده و به تازگی اقداماتی نظیر تسطیح تپه‌ها برای احداث رستوران، کمپ و پارکینگ و تعریض جاده دسترسی در این منطقه صورت گرفته است. شغل عمده ساکنان منطقه دامداری است که در کنار دامداری کشاورزی به صورت کشت دیم و بیشتر کشت دیم گندم و جو وجود دارد . هم‌چنین عده زیادی از ساکنان روستاهای پاقلعه و پامنار به شغل صیادی در دریاچه سد دز مشغولند . زبان مردم محلی گویش لری بختیاری است و سنت‌ها و آیین‌های اصیل بختیاری درآداب ساکنان به چشم می‌خورد.

آذرکیش گفت: رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، شکوفایی و توسعه صنعت و خدمات گردشگری از اهداف احداث منطقه گردشگری روستای پامنار در شهرستان دزفول به شمار می‌رود زیرا این روستا یکی از مناطقی است که از نظر پتانسیل گردشگری نه تنها در سطح خوزستان بلکه در سطح کشور می‌تواند از جایگاه خاصی برخوردار شود. اما مهمترین عاملی توجه گردشگران به روستای پامنار هم‌جواری آن با دریاچه‌ی شهیون است. این دریاچه یکى از زیباترین دریاچه‌هاى ایران و جهان در شمال غربی دزفول و پشت ۲کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته که چهره زیبایى به این منطقه داده است به گونه‌اى که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحت بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع چشم‌انداز زیبایى را به وجود آورده است. در این جزیره درختان کنار (صدر)، بادام کوهى، کلخنگ، بید و هم‌چنین جانوران کوچکى مانند روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایى مثل تیهو، کبک و پرندگان دریایى حیات وحش بى نظیرى را شکل داده است.

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول یادآور شد: لازم به ذکر است که این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایى خوب و مسطح بودن زمین آن شرایط مناسبى را برای احداث مراکز تفریحى و اقامتى و جذب هر چه بیشتر گردشگران به منطقه فراهم آورده است. به دلیل زمینه مساعدی که این دریاچه دارد در آن انواع آبزیان پرورش داده می‌شوند. به همین خاطر در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی محسوب می‌شود. در کنار روستای پامنار و به فاصله‌ کمی از آن روستای زیبای دیگری به نام  پا قلعه وجود دارد که ورودی و دسترسی اصلی قلعه شاداب در آن قرار گرفته و برخی به دلیل شهرت روستای پامنار و هم‌جواری این ۲ روستا را یکی می‌دانند. با توجه به پتانسیل‌های بالای طبیعی و تاریخی منطقه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی از سوی اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی برخی از آثار و توسعه گردشگری منطقه و نیز پیگیری‌هایی به منظور حفاظت از محیط طبیعی آن توسط اداره حفاظت محیط زیست  دزفول صورت گرفته است. در فصل زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به این روستا و منطقه است. این در حالی است که گردشگران و کوهنوردان زیادی برای استفاده از جاذبه‌های طبیعت زیبای منطقه به آن سفر می‌کنند.

لینک خبر

لینک های مرتبط:, , , , , , , , , , , , ,

« « تکیه گاه   |   طرح شهرک توریستی دزفول » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com