تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2019/08/11

محمد آذرکیش مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول، (دزپارس) شامگاه پنجشنبه در حاشیه این برنامه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جشنواره ۱۰۰ روز با رود دز امسال برای سومین بار متوالی با مشارکت و همراهی فعالان گردشگری و محیط زیستی شهرستان از ۲۷ خرداد آغاز شده و تا دوم مهرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۶ پیشنهاد برگزاری این جشنواره توسط انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) مطرح شد که به دلیل اهمیت موضوع، تمامی انجمن‌های محیط زیستی، اداره محیط زیست، شهرداری و اداره میراث فرهنگی دزفول نیز به حمایت و مشارکت در این باره پرداختند.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول تصریح کرد: معرفی رودخانه دز در سطح ملی، ارتقای وضعیت زیست محیطی این رودخانه، ایجاد فرصت مناسب برای بهره برداری بهینه از رودخانه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی و انتقال مفاهیم، اطلاعات و افزایش آگاهی توده مردم در جهت حفظ و حراست از رودخانه دز از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ۱۰۰ روز با رود دز در طول این ۳ سال بوده است.

آذرکیش یادآور شد: وجود رودخانه دز با مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تاریخی همچون آسیاب های تاریخی و پل باستانی و سایر ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی از جمله منطقه چال کندی و کت‌های دزفول باعث شده تا دزفول به عنوان یک شهر چهارفصل مطرح شود به گونه‌ای که در ایام تابستان که دمای این شهرستان به بالای ۵۰ درجه می‌رسد وجود رود دز موجب شده تا تفریحات آبی و مناطق بکر این رودخانه پذیرای خیل عظیم مردم و گردشگران شود.

وی با بیان اینکه در طول سه دوره برگزاری جشنواره ۱۰۰ روز با رود دز از سال ۹۶ تاکنون برنامه‌های مختلفی در طول ایام ۱۰۰ روزه جشنواره برگزار می‌شود، افزود: پاکسازی بوستان‌های ساحلی، برپایی نمایشگاه هنر بازیافت، برپایی غرفه‌های هنری در کنار رود دز، برگزاری چهارشنبه‌های گردشگری و افزایش اطلاع رسانی‌ها در خصوص جایگاه، ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری این رود از طریق رسانه‌ها از جمله برنامه‌های انجام شده در طی این ۳ دوره بوده است.

مدیر انجمن دزپارس اهتمام مردم و گردشگران و متفاوت شدن دید آنها نسبت به جایگاه رود دز و تبیین آن به عنوان یک رودخانه مهم در سطح کشور را از جمله خروجی‌های این جشنواره برشمرد و گفت: در گذشته مردم صرفاً یک دید تفریحی نسبت به رود دز داشتند اما این جشنواره باعث شده که مردم نسبت به جایگاه ملی این رودخانه آگاه شوند و هر فردی به عنوان یک دزبان در حفاظت و معرفی این رودخانه پرظرفیت سهیم باشد، ضمن اینکه انجمن دزپارس به تمام افراد و گروه‌هایی که در پاکسازی ساحل دز همکاری می‌کنند نشان دزبان اهدا کرده و خواهد کرد چرا که تلاش ما تحقق شعار هر ایرانی حافظ رود دز می‌باشد.

dezful_roode_dez

آذرکیش در ادامه توضیح داد: از آغاز سومین جشنواره ۱۰۰ روز با رود دز از ۲۷ خرداد ماه تاکنون نشست‌های متعددی توسط فعالان محیط زیستی در اداره محیط زیست شهرستان برگزار شده است. برگزاری نشست عمومی چهارشنبه‌های گردشگری و برپایی تورهایی در راستای این جشنواره توسط آژانس‌های گردشگری دزفول از جمله برنامه‌های اجرا شده طی این مدت از برگزاری سومی دوره این جشنواره است.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول (دزپارس) گفت: با گروه‌های مختلفی مذاکره شده و مقرر شده در طول زمان برگزاری این جشنواره تا مهرماه سال جاری برنامه‌هایی همچون عکاسی و شب شعر با موضوع رود دز، مسابقات ورزشی ساحلی، مسابقات قایق رانی، کایاک، بازی‌های محلی قدیمی در کنار رود دز، پاکسازی رودخانه توسط هیئت‌های قایقرانی و یک سمینار علمی_پژوهشی با موضوع رود دز برگزار شود.

آذرکیش با بیان اینکه رود دز محور همدلی تمام فعالان گردشگری و زیست محیطی دزفول شده، اضافه کرد: جاذبه‌های منحصر بفرد رودخانه دز همچون چال کندی و کت‌ها و مجموعه تمدنی که در کنار رود دز شکل گرفته و به گفته کارشناسان ارزش ثبت جهانی دارد موجب شده تا این جشنواره در کشور و دنیا کم نظیر باشد.

وی توضیح داد: دورنمایی که برای این جشنواره پیش بینی می‌شود حضور گردشگران از سراسر کشور در کنار رود دز با رعایت مسائل زیست محیطی و بهره مندی مناسب از ظرفیت‌های رود دز است.

آذرکیش بر لزوم پیگیری مسئولان در راستای تبدیل رود دز به رودخانه حفاظت شده در راستای جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه‌های رود دز تاکید کرد و گفت: رودخانه دز در واقع نظام اکولوژیکی چند استان بوده که لازم است مسئولان مربوطه، مردم و انجمن‌های مردم نهاد مرتبط نسبت به رفع تهدیدهای این رودخانه و صیانت از آن اهتمام بورزند.

وی در خصوص برنامه پاکسازی بوستان ساحلی دووه نیز گفت: در طول دو سال گذشته در راستای برپایی این جشنواره، بوستان‌های ساحلی رعنا و علی کله توسط گروه‌های محیط زیستی پاکسازی شده که در ادامه امسال نیز این برنامه به همت انجمن دز پارس و همکاری فعالان گردشگری و زیست محیطی، شهرداری، اداره محیط زیست و میراث فرهنگی در بوستان ساحلی دووه برگزار شد. هدف اصلی از برگزاری برنامه پاکسازی بوستان‌های ساحلی، مشارکت مردم و افزایش فرهنگ سازی در راستای لزوم اهمیت حفظ و توجه به مسائل زیست محیطی و گردشگری رودخانه دز به عنوان عاملی مهم در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و زیست محیطی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه کیسه‌های پلاستیکی توسط عوامل برگزاری برنامه بین مردم و گردشگران حاضر در این بوستان توزیع و پیام‌های محیط زیستی در خصوص لزوم حفاظت و صیانت از رودخانه دز قرائت شد.

برپایی غرفه‌های هنری و پخش موسیقی محلی دزفولی از دیگر آیتم‌های برگزاری این جشنواره بود که با استقبال مردم و فعالان گردشگری مواجه شد.

لینک خبر در مهر

لینک های مرتبط:, , , , , , , , ,

« « کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند   |   دوره آموزش کاربردی عکاسی با موبایل » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com