تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها, ویژه ها تاریخ ارسال : 2019/08/01

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول نیز در این میزگرد خبری گفت: با وجود برگزاری ۲ کنگره درخصوص جندی شاپور، هنوز هم جای کار فراوانی در این خصوص وجود دارد و همچنان حفظ و استفاده درست از ظرفیت‌ها یکی از دغدغه‌های موجود است.
محمد آذرکیش با بیان اینکه متأسفانه راهکاری برای استفاده درست از جندی شاپور نداریم، افزود: برخی نگاه های موضعی صرف نسبت به آثار تاریخی وجود دارد که تاکید بر حفظ شرایط کنونی است.
وی افزود: شماره ثبت ملی جندی شاپور ۴۶ است که نشان می‌دهد این اثر جزو آثار اولیه و برتر کشور است البته می شد این اثر با انجام کاوش‌هایی برای بازدید گردشگران آماده شود در حالی که بدون هیچ کارشناسی برخی از زمین‌های آن کاربری کشاورزی یافته اند.
آذرکیش اضافه کرد: چون استفاده درستی از جندی شاپور در سال های گذشته نشده آسیب‌هایی به این اثر ارزشمند وارد شده و در واقع چیزی از آن باقی نمانده است.

کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور راه اندازی شوند

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول اظهار داشت: جندی شاپور در زمان باستان، شهری مدرن و در سطح جهانی مطرح بوده و حرف برای گفتن داشته است لذا برای حفظ هرچه بهتر آن، باید به درستی معرفی شود.

وی افزود: جندی شاپور چندین ویژگی مهم داشته که داشتن کتابخانه بین المللی، بیمارستان و دانشگاه از مهمترین آنها بوده اند و هر کدام از این برندهای علمی باید معرفی و بسط داده شوند.
آذرکیش با بیان اینکه تداوم این هویت علمی با استفاده درست محقق می‌شود، گفت: قرن‌ها علم، تحقیق و پژوهش در جندی شاپور انجام می شده که این ظرفیت‌ها باید به عنوان یک دانشگاه بین المللی ملموس شود.
این فعال فرهنگی گفت: با توجه به اینکه جندی شاپور در ۱۸۰۰ سال پیش از کتابخانه بین المللی، دانشگاه و بیمارستان بهره مند بوده باید در کنار حفاری و کاوش‌ها این مراکز نیز احیا و راه اندازی مجدد شوند.
وی با بیان اینکه راه اندازی این مراکز بین المللی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، افزود: برای ثبت جهانی منظر ساسانی با عنوان پرونده‌ای پربار تلاش‌هایی صورت گرفته که در صورت تأیید موجب توسعه پایدار کشور می شود.
آذرکیش اظهار داشت: باید پایگاه باستانی شناسی توسعه و موزه باستان شناسی از آثار پراکنده منطقه راه اندازی شود که این امر در توسعه شهر دزفول مؤثر خواهد بود.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در دزفول باید آمایش سرزمینی انجام شود زیرا این کار می‌تواند در حفظ و توسعه نخبگان این شهرستان مفید واقع شود.

اشتغال جایگزین برای کشاورزان فعال در محدوده جندی شاپور ایجاد شود
مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول گفت: با توجه به قدمت دانشگاه جندی شاپور، این دانشگاه باید به عنوان نماد بین المللی دانشگاه در دنیا مطرح شود.

وی به مسئولان شهرستان دزفول پیشنهاد کرد میدانی به نام جندی شاپور در این شهرستان نامگذاری و برای این کار از معماری سنتی استفاده کنند.

آذرکیش بر ضرورت توسعه کاوش در محدوده جندی شاپور تاکید کرد و گفت: باید محوطه‌ای برای بازدید گردشگران تخصیص یابد و از طریق گردشگری ایجاد اشتغال شود.

وی افزود: کشاورزان فعال در محدوده شهر باستانی جندی شاپور باید به جای کشاورزی به دنبال توسعه گردشگری باشند که البته این کار نیازمند کار کارشناسی و توجیه آنها است.

وی اظهار داشت: اقدامات باید برای مردم ملموس باشند و معیشت و وضعیت مردم منطقه را تحت تأثیر قرار دهند.

لینک خبر در ایرنا

لینک های مرتبط:, , , ,

« « کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول   |   مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول » »

تاریخ: آگوست 2019

با توجه به اینکه دزفول اولین بیمارستان و کتابخانه جهان را در جندی شاپور و اولین دریانوردی خط و موسیقی جهان را در چغامیش دارد و اولین پل استوار جهان را برروی رودخانه دز دارد چرا این آثار ثبت جهانی و یونسکو نشده اند؟

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com