تازه های سایت, عکس های ایران تاریخ ارسال : 2016/01/30

بوستان باغ ایرانی که در محله قدیمی ده ونک تهران قرار دارد، یک باغ قدیمی است که عناصر معماری آن بازسازی شده و فضای سبز آن نیز براساس الگوی باغ‌های پر از درخت و گل ایرانی طراحی شده است و فرصت مناسبی را برای دوری از هیاهو و شلوغی شهر تهران فراهم آورده است.
باغ محل بوستان با درختانی ۱۰۰ ساله در سال ۱۳۹۱ توسط معماران باسلیقه ایرانی طراحی دوباره شد و با الهام از عناصر باغ ایرانی و نقش‌مایه‌های اسلامی تبدیل به بوستانی بی‌بدیل شده است.  «بوستان باغ ایرانی» از آن دسته از فضاهایی است که هر کس با دیدن آن به معمارانش تبریک می‌گوید.
با مساحتی حدود ۳٫۴ هکتار در محدوده شهرداری منطقه ۳ تهران واقع شده و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی گردیده است تا به یکی از جاهای دیدنی تهران بدل شود. بوستان باغ ایرانی در یکی از محله های قدیمی تهران به نام ده ونک قرار گرفته که با قدم زدن در کوچه پس کوچه هایش یادی از گذشته های نه چندان دور تهران می کنید. عمارت ها و خانه باغ های قدیمی یادآور آرامش و صفای مردم آن ، از زیبایی های محله های قدیمی تهران هستند. در همان حوالی یکی از باغ های قدیمی سر و سامان داده شده و با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی نام باغ ایرانی را به یدک می کشد. فضای داخلی بوستان نیز با گلدان ها و نورپردازی صفای خاصی دارد.

گونه‌های گیاهی
۲٫۵ هکتار از سطح بوستان باغ ایرانی به فضای سبز اختصاص داده شده و جالب اینجاست که در احداث فضای سبز آن درختان قدیمی موجود حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند. گلکاری های بسیار زیبا در کنار درختان سر به فلک کشیده و نیمکت هایی که می توانید روی آنها بنشینید و از زیبایی های این باغ لذت ببرید. بدون شک بوستان باغ ایرانی از مکان های دیدنی تهران است.

baghirani_tehran_azarkish

امکانات بوستان باغ ایرانی
کوشک مرکزی با کاربری رستوران و چایخانه، باغ راه های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه که شامل آبنماهای محوری در طول مسیر و ۶ آبنمای مجزا در سطح بوستان باغ ایرانی هستند، کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای خواهران و برادران، سر در غربی، سردر شرقی، زمین بازی کودکان و محوطه وسایل ورزشی بزرگسالان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی و رختکن غربی و سرویس بهداشتی شرقی که به سرویس بهداشتی ویژه معلولین مجهز است، نمازخانه از جمله سازه ها و امکانات بوستان باغ ایرانی به شمار می روند.

از ویژگی های مهم بوستان باغ ایرانی می توان به مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین اشاره کرد که استفاده از این بوستان را برای این عزیزان راحت تر می کند.
بوستان باغ ایرانی دارای ۲ ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و ۲ ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی است. بوستان باغ ایرانی به نام های پارک باغ ایرانی، نیز شناخته می شود. نام دیگرش بوستان «مهندس علی‌محمد مختاری» است دارای چهار در است.
بهترین زمان بازدید
درختان بوستان باغ ایرانی در فصل پاییز دچار برگریزان می شوند و در زمستان درختان آن خالی از برگ می شوند، از این روی بهترین زمان بازدید از این بوستان زیبا در بهار و تابستان است تا صفای باغ های سنتی ایرانی را با همه وجود لمس نمایید.
المان های آجری این بوستان، فرصت لذت از هویت معماری اصیل ایرانی را فراهم می آورد و می تواند الگویی برای بهره از هویت ایرانی در ساخت بوستان ها در سطح شهر و رسیدن به الگوی شهر ایرانی اسلامی باشد.

آدرس بوستان باغ ایرانی : خیابان شیخ بهایی شمالی ،۲۰ متری پیروزان ، کوچه شهید صابری.
گردآوری و تنظیم : محمد آذرکیش
منابع : همشهری، همگری، باشگاه خبرنگاران، چیدانه

لینک های مرتبط:, , , , , , , ,

« « آرامگاه حافظ شیرازی   |   مصاحبه با ایسنا : خانه ی تاریخی طلوعی فر دزفول، نیازمند توجه جدی است » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com