تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2015/02/23

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت تاریخی دزفول یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور به‌شمار می‌رود که هویت و معماری خاص آن، ویژگی منحصر به فردی به آن داده است. اما با این وجود نبود برنامه‌ای مشخص برای احیا و زنده نگه داشتن آن سبب شده که بافت روز به روز فرسوده‌تر شده و به تدریج هویت خود را از دست دهد.

به‌گزارش CHN، با وجود ثبت بیش از یکصد اثر در بافت تاریخی دزفول، اما همچنان خانه‌های بسیاری در این بافت وجود دارند که هنوز به ثبت آثار ملی نرسیده‌اند. فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند، نزدیک به یک دهه است که تلاش خاصی برای ثبت این آثار ارزشمند از سوی متولیان میراث‌فرهنگی صورت نگرفته است و از همین رو بسیاری از خانه‌های ارزشمندی که دچار فرسودگی شده‌اند، با گذشت زمان و دخالت عوامل جوی و انسانی تخریب می‌شوند و جایگزین آنها بناهایی می‌شود که هیچ‌گونه همخوانی با معماری اصیل بافت تاریخی دزفول ندارد.

«محمد آذرکیش»، فعال میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «به طور معمول در بافت‌های تاریخی حتی در صورتی که بناها فرسوده باشند لازم است مرمت، احیا، بهسازی و نوسازی بناها به صورت گفتگویی بین گذشته و آینده صورت گیرد و به گونه ای با بناها برخورد شود که کلیت مجموعه هویت خود را از دست ندهد اما بافت تاریخی دزفول به عنوان بخش مهمی از هویت تاریخی ملی ایران با همه ظرفیت‌ها و ارزش‌های تاریخی خود به سمت بی هویتی پیش می رود و خانه‌های آن بدون هیچ گونه تلاشی از سوی نهادهایی که بایستی از آنها حفاظت شود، تخریب و بی‌هویت می‌شوند.»

پیشتر نیز مدیر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول با اشاره بر اینکه ۳۰ خانه تاریخی در دزفول درحال تخریب است اعلام کرد، برخی خانه‌های تاریخی دزفول که قدمت آنها به اواخر دوره زندیه می رسد سالهاست که توسط مالکان رها شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی دزفول به رسانه‌ها گفته است: «رها کردن این خانه‌های تاریخی توسط مالکان موجب شده تا این بناها به مکانی برای تجمع افراد معتاد تبدیل شده و محدوده بافت تاریخی دزفول از این بابت ناامن شود چنانچه خانه تاریخی قلمبر که مربوط به اواخر دوره زندیه می‌شود از نظر سازه‌ای و فنی مشکلات بسیاری دارد.»

آذرکیش می‌گوید: «برای جلوگیری از این روند و از دست رفتن یکی از بافت‌های تاریخی کشور، نیاز است ضمن توقف روند مجوز تخریب و نوسازی کامل بناها، ضمن اولویت بندی این آثار که ثبت ملی نیستند، نحوه مداخله به صورت بهسازی و مرمت و بازسازی با هویت صورت پذیرد. همچنین برای ساماندهی و جلوگیری بیشتر از بی هویت شدن آن نیازمند توجهی ملی است و کلیت بافت بایستی ثبت ملی شود . زیرا این بافت متعلق به یک شهر و استان نیست بلکه بخشی از با ارزش ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است و از بین رفتن آن نابودی معماری اصیل ایرانی است.»

این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، با وجود اینکه صاحبان این خانه‌های ارزشمند حق دارند که از ملک خود استفاده ای بهینه کنند اما تخریب و نوسازی کامل این خانه‌ها بدون توجه به هویت بافت تاریخی دزفول در سال‌های اخیر سبب شده که این بافت بیشتر شکل فرسوده پیدا کند. این درحالی است که هزینه‌های بالای مرمت، مالکان بناها را به انتخاب ساده‌ترین راه ممکن تشویق می نماید و در نهایت به تخریب خانه بپردازند. از این رو نیاز است برای حفظ بافت تاریخی دزفول، توجه ویژه‌ای از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور صورت پذیرد تا این بافت ارزشمند بیش از این آسیب نبیند و در نبود توجهی ویژه، جان ندهد.

لینک خبر

لینک های مرتبط:, , , , , ,

« « موزه ی مردم شناسی دزفول   |   مصاحبه با ایسنا در خصوص نبود تابلوهای مناسب دزفول در جاده ها ویژه نوروز » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com