بازتاب فعالیت ها, تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها, ویژه ها تاریخ ارسال : 2015/02/14

 عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول گفت: روستای لیوس دزفول می‌تواند یکی از روستاهای نمونه گردشگری کشور باشد.

محمد آذرکیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان در زمینه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و زیارتی فرصت‌های بسیاری دارد که برای شکوفا شدن نیازمند توجه جدی مسؤولان مرتبط با حوزه گردشگری و میراث است. یکی از این پتانسیل‌ها، روستای گردشگری و تاریخی لیوس است که در شمال این شهرستان واقع شده است.

وی افزود: روستای لیوس در ۷۳ کیلومتری شمال شهرستان دزفول و فاصله هوایی ۵۱ کیلومتری شهر در بخش شهیون و دامنه کوه لنگر واقع شده است. با وجود گذشت سالیان زیاد از عمر این روستای تاریخی در بافت کهن خانه‌ها هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایی مراسم مختلف به شیوه کاملاً سنتی هستیم.

او بیان کرد: این روستا علاوه بر بافت زیبای تاریخی خانه‌ها، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر شامل کوهستان‌ها، مراتع بسیار زیبا، باغ‌های میوه، رود‌خانه و آبشار است که در فصل‌های بهار و پاییز و زمستان به علت آب و هوای مناسب می‌تواند پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان باشد. این روستا از شمال غربی به کوه لنگر و از غرب به دره کول محدود می‌شود. ارتفاع آن از سطح دریا ۹۷۰ متر است و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با کنار هم گذاشتن ویژگی‌های روستای لیوس از جمله سابقه تاریخی، بافت سنگی و هویت خاص معماری، نزدیکی به روستاهای گردشگری سزار و گوشه، طبیعت بکر، وجود باغ‌های انار، نخل‌های زیبا، وجود آثار دوره‌های اول زمین‌شناسی نظیر برد کژدم، قرارگیری در دامنه کوه لنگر، قدمگاه مشهور به امام رضا (ع)‌، جاده ماشین‌روی آسفالته و وجود مدرسه چند کلاسه در این روستا می‌توان به خوبی دریافت که با برنامه‌ریزی و پیگیری دلسوزانه این روستا قابلیت معرفی در حد روستاهایی نظیر ماسوله و ابیانه را به عنوان یک روستای سنگی و ارزشمند تاریخی در سطح کشور را دارا است تا ضمن ایجاد انگیزه برای بهسازی و حفظ بافت تاریخی روستا که بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شهرستان دزفول هست، زمینه ایجاد شغل در خصوص خدمات گردشگری را در این منطقه فراهم کند.

آذرکیش توضیح داد: با این همه تاکنون اقدام جدی در خصوص استفاده از قابلیت‌های این روستا صورت نگرفته و همین امر سبب شده بسیاری از اهالی آن برای پیدا کردن شغل مناسب به شهر مهاجرت کنند و به چنین جاذبه مهمی در حدی که شایسته باشد توجه نشده است.

او ادامه داد: تعریف تورهای گردشگری، طبیعت‌گردی و کوهنوردی، مرمت بافت تاریخی روستا، حمایت از تولید صنایع‌ دستی، معرفی این روستا به آژانس‌ها، تکمیل تابلوهای راهنمای رسیدن به روستا، توسعه فضاهای سبز متناسب با بافت و ویژگی‌های آب و هوایی منطقه، احداث محل‌های اقامتی همسان با بافت تاریخی روستا از جمله مواردی است که در صورت تحقق می‌تواند روستای لیوس را به عنوان یک روستای نمونه گردشگری آماده پذیرایی از مسافران از سراسر کشور مهیا کند. با این همه در حال حاضر نیز به خاطر جذابیت‌های آن، گروه‌های مختلفی برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند.

وی گفت: شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری روستای لیوس دزفول در گرو توجه ویژه مسؤولان استانی و کشوری است. توسعه صنعت توریسم شمال خوزستان با همه سابقه تاریخی و باستانی منحصری که دارد نیازمند تعریف طرحی ملی برای شکوفایی است.

وی درباره سفر به روستای لیوس، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این روستای زیبای تاریخی و دیدنی از جاده شمال شهرستان دزفول و مسیر شهیون بعد از گذر از روستاهای صالح‌آباد و گوشه به این روستا می‌رسیم. این روستا با توجه به نوع بافت تاریخی و طبیعت زیبای آن در سه فصل بهار، پاییز و زمستان یکی از دیدنی‌های شهرستان دزفول به شمار می‌رود.

آذرکیش توضیح داد: بافت کنونی روستای لیوس سابقه‌ای بیش از ۷۰۰ سال دارد. به دلیل این که برخی از ابنیه روستا کتیبه‌ای مبنی بر آن تاریخ را دارد (مانند منزل حیدر عباسی) با این حال وجود آسیاب‌هایی با قدمت دوره ساسانی پیشینه این منطقه را به دوره جنگ ایران و روم می‌برد. به استناد تحقیقات گروهی از ایتالیایی‌ها نام این روستا (لیوس) از قسمتی از نام یک سردار رومی گرفته شده است. نام‌گذاری روستای همجوار آن به اسم “سزار” نیز مؤید این ادعا است.

دوستدار میراث فرهنگی دزفول درباره معماری روستای لیوس اظهار کرد: این روستا دارای یک سبک خاص معماری است که از تمام بخش‌های موجود در یک ساختمان استفاده بهینه می‌شود. به طور مثال از ستون‌های ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده شده است. همچنین طراحی و جنس مصالح ساختمان به گونه‌ای بوده که در فضاهای مختلف دمای مورد نیاز برای نگه‌داری اجناس و مواد مورد نظر را داشته باشد. درها و پنجره‌ها چوبی هستند و جهت‌گیری واحدهای مسکونی به منظور بهره‌گیری از حرارت و نور خورشید به سمت جنوب است.

وی اضافه کرد: معابر عمومی آن دارای ویژگی خاصی است و به گونه‌ای طراحی شده که سرعت و سلامت برای عابر در رسیدن به محل فعالیت در اطراف روستا یا برگشت به منزل فراهم باشد. به دلیل این که غالب مصالح به کار رفته در این روستا از سنگ است، روستای لیوس به روستای سنگی دزفول نیز مشهور است. چنار و چشمه جاری در کنار آن یکی از چشم‌اندازهای زیبای این روستا است. از ابنیه تاریخی و مذهبی آن مقبره سید ولی‌الدین گوشه می‌باشد که جد سادات گوشه و کاظمینی در دزفول است.

او توضیح داد: بقایای آسیاب‌های آبی از دیگر بناهای تاریخی روستا است که به دوره ساسانیان تعلق دارند و وظیفه آرد کردن گندم‌های اهالی را داشته‌اند که از شاخصه‌های پیشینه تاریخی این روستا است. از دیگر مناظر طبیعی آن کوه لنکر از سلسله جبال زاگرس است که چشم‌انداز زیبایی دارد که بعضاً این کوه به دلیل هم‌جواری با این روستا کوه لیوس نیر خوانده می‌شود.

آذرکیش تصریح کرد: گستره باغ‌های انار اطراف روستا جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده است. این باغ‌ها باعث تلطیف هوا و زیبایی و سرسبزی روستای لیوس شده است. درختان کُنار، انار کوهی، انجیر و بادام کوهی، گیاهان گل‌ گاو زبان، بابونه و گیاهان علوفه‌ای پوشش گیاهی بسیار زیبایی در پیرامون روستا فراهم آورده‌اند. همچنین جنگل‌های بلوط و کلخنگ و بادام کوهی از دیگر جاذبه‌های این روستا است. حیات وحش منطقه نیز با برخورداری از گونه‌های نادر جانوری مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، آهو، قوچ، میش، بزکوهی، گراز، خرس، پلنگ، کفتار، کبک و قرقاول نظر گردشگران طبیعی دوست را جلب می‌کند.

او افزود: در این روستا مراسم و آیین‌هایی خاص برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به عزاداری‌های سنتی و مذهبی در ماه محرم و صفر اشاره کرد. از دیگر مراسم ویژه این روستا، عروسی‌های محلی، مراسم تولد اولین فرزند، جشن باران و جشن آغاز کشت و کار است. نیز بازی‌ها و ورزش‌هایی مانند کشتی محلی و چوب بازی در میان روستاییان رواج دارد.

آذرکیش در خصوص مراسم عروسی در روستای تاریخی لیوس، گفت: تمامی مراحل برپایی مراسم عروسی در این روستا از خواستگاری تا جهاز برون، حنابندون و عروسی به شیوه کاملاً سنتی و با حضور ریش سفیدان فامیل برگزار می‌شود. همچنین در مراسم خاص تولد اولین فرزند به هنگام متولد شدن اولین فرزند توسط پدر و مادر و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های نوزاد مراسم زیبا و اصیلی برپا می‌شود.

وی بیان کرد: هر ساله در آغاز فصل زمستان زمانی که برای اولین بار باران می‌بارد اهالی روستا به برکت نزول این رحمت الهی اقدام به برپایی جشن و مراسم شکرگزاری می‌کنند. همچنین تمامی کشاورزان روستا در آغاز فصل کشت و زرع دور هم جمع می‌شوند و با تقسیم کردن وظایف و کارهاٍی مختلف به افراد به صورت متحد و گروهی تمامی مراحل از کاشت تا برداشت محصول را در زمین‌های یکدیگر انجام می‌دهند به گونه‌ای که هر یک از افراد مؤظف به انجام کار خاصی مانند تهیه ابزار و ادوات کشاورزی، تهیه کود، حفر جوی‌های آب و بذرپاشی می‌شوند.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به مراسم تعزیه در روستای لیوس، گفت: در برگزاری مراسم تعزیه‌داری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام این روستا براساس سنت و اعتقادات مذهبی خود با درست کردن علم و پرچم اقدام به برگزاری مراسم سنتی “روستا گردون ” می‌کنند که مقصد نهایی آن‌ها روستای گوشه است.

وی خاطرنشان کرد: دهل و سرنا اصلی‌ترین سازهایی هستند که در اجرای موسیقی در این روستا مورد استفاده قرار می‌گیرند. کپو، چوقا، قالی، سیاه‌چادر و حصیر مهم‌ترین صنایع دستی مردم این روستا است که به دست هنرمندانه زنان و دختران روستایی تولید می‌شود. از بهترین سوغاتی‌های این روستا می‌توان به ترشی انار و صنایع دستی روستا اشاره کرد. غذاهای معروف محلی این روستا شامل کباب بره و آبگوشت محلی است.

به گزارش ایسنا، روستای لیوس در سال ۸۷ به عنوان یکی از روستاهای گردشگری استان خوزستان دارای شناسنامه شده است.

بازتاب خبر :

ایسنا کشور

سایت واضح

سایت دالاهو

سایت خوزنیوز

سایت شوشان

سایت عصر مسکن

سایت خوزنا

سایت تلاش نیوز

سایت بانوپرس

سایت سه نشانه

سایت دز تایمز

سایت استخر خبر

وبلاگ آبژدان

سایت مجد دز

سایت دزمهراب

سایت دز نیوز

وبلاگ صفی آباد

لینک های مرتبط:, , , , , , , , , , , , ,

« « بقعه علی مالک دزفول   |   معرفی ویژگی های ملی و جهانی دزفول » »

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com