تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها, ویژه ها تاریخ ارسال : 2015/01/03

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول گفت: مقبره یعقوب‌لیث صفاری در دزفول نیازمند نگاهی ملی است.

محمد آذرکیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: شهرستان دزفول در طول حیات خود همواره کانون تحولات و اتفاقات مهمی بوده است. این نقش تاریخی بعد از اسلام با حضور یعقوب‌لیث صفاری در آن نقش پررنگ‌تری به خود گرفته است.

وی افزود: یعقوب‌لیث در سال ۲۶۳ هجری قمری از فارس به سوی خوزستان حرکت کرد و جندی‌شاپور را به واسطۀ دارا بودن دژ مستحکم و نیز موقعیت سوق‌الجیشی مناسب ارتباطی با دیگر شهرهای استان به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و پس از آن به جنگ خلیفه عباسی رفت.وی تلاش‌های بسیاری برای خروج بخش‌هایی از ایران از دست خلیفه عباسی نمود و سرانجام در سال ۲۶۵ هجری قمری بر اثر بیماری در شهر جندی‌شاپور دزفول درگذشت.

او در خصوص مقبره نخستین شهریار ایرانی گفت: بقعه یعقوب‌لیث صفاری نخستین شهریار ایرانی در ۱۰ کیلومتری شرق شهر در جاده دزفول ـ شوشتر در روستای اسلام‌آباد و در نزدیکی محوطه باستانی جندی‌شاپور واقع شده است. یعقوب‌لیث صفاری زبان پارسی را نخستین بار پس از ورود اسلام به ایران دوباره به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد.

dezful_yaghob_leis_safari_2

آذرکیش اظهار کرد: بنای مقبره یعقوب‌لیث یک چهار طاقی با گنبدی مخروطی و مضرس در دوره سلجوقی تشکیل یافته و در دوره‌های تاریخی اخیر به تدریج الحاقاتی به بنا افزوده شده است. ایوان بزرگ شمالی بقعه وی مربوط به دوره تیموری بوده که در دوره قاجار به این بنا بسته شده و در اصلی در آن تعبیه شده است.گنبد اصلی بقعه به صورت دو پوسته گسسته بوده و فرم گنبد الهام گرفته از شکل تنه نخل و مضرس می‌باشد. این نوع گنبدها از خصوصیات معماری بناهای مذهبی خوزستان است.

وی اضافه کرد: ضریح بقعه از قطعات فولادی و چوب ساخته شده است و از دست ساخته‌های دوره قاجاریه می‌باشد.در ایوان جنوبی بنا دو قطعه سنگ آسیاب که بر روی آن‌ها کتیبه‌ای به خط کوفی نوشته شده از محوطه باستانی جندی‌شاپور نصب شده است.این بنای با شکوه به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی به شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از جاذبه‌های ارزشمند ملی تاریخی دزفول و خوزستان به شمار می‌رود.

این دوستدار میراث فرهنگی دزفول گفت: به خاطر وجود آرامگاه نخستین شهریار ایرانی در شهرستان دزفول مجسمه این سردار نامی ایرانی در سال ۱۳۵۶ در میدانی با همین نام بر فراز پایه‌ای ۱۰ متری از بتی در ورودی شهر به سمت آرامگاه ایشان در شهر جندی‌شاپور نصب گردید. بعد از انقلاب اسلامی نام این میدان به فتح‌المبین تغییر نام پیدا کرد و مجسمه یعقوب‌لیث به همت شهرداری دزفول در سال ۱۳۷۲ مجددا در ورودی شهر نصب گردید که همچنان در جای خود باقی مانده است.این مجسمه اثر کم نظیر استاد و پدرمجسمه‌سازی ایران استاد ابولحسن‌خان صدیقی است که نمونه دیگر این مجسمه در زادگاه یعقوب در زابل نصب شده است.

dezful_yaghob_leis_safari

او ادامه داد: یعقوب‌لیث صفاری اولین شهریار ایرانی بعد از حمله اعراب به ایران بود که زبان فارسی را زبان رسمی ایران اعلام کرد و هویت ایرانی را دوباره در کشور جاری ساخت.قیام و حکومت یعقوب‌لیث هر چند کوتاه اما تاثیر بسزایی در تاریخ این سرزمین و احیای کشور ایران داشته است و به همین دلیل ارزش بسیاری برای معرفی دارد.با توجه به محوطه وسیع اطراف مقبره و سابقه تاریخی این شهریار پر افتخار توجه ویژه به این بقعه و معرفی صحیح در کنار توسعه زیرساخت‌های گردشگری به عنوان یکی از نمادها و افتخارات ملی می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری شمال خوزستان و به خصوص شهرستان دزفول ایفا نماید با این همه تاکنون در حدی که شایسته نام بلند این سردار ایرانی است به آن توجه نشده است.

آذرکیش یادآور شد: از همین روی شایسته است ضمن تعریف پروژه‌ای ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور توجه خاصی به معرفی این منطقه با همکاری رسانه ملیبه عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در تاریخ ایران بعد از اسلام و به عنوان نماد و اسطوره‌ای ملی از مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان و حفظ مرزها و هویت این مرز و بوم صورت پذیرد.

لینک خبر

لینک های مرتبط:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

« « هتل جهانگردی دزفول   |   طراحی نشریه ویژه نامه نوروزی شهرداری دزفول » »

نجمه نوری در ساعت 4:51 ب.ظ - گفته است:
تاریخ: ژانویه 2015

به امید توجه بیشتر به ابنیه تاریخی

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com