تازه های سایت, مصاحبه با خبرگزاری ها تاریخ ارسال : 2014/12/16

به گزارش ایرنا پل قدیم دزفول به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال ۲۶۳ میلادی حدود یک هزار و۷۵۰ سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک چندین هزار اسیر رومی بر روی رودخانه دز احداث شد.

این پل دو منطقه شرق و غربی دزفول را به هم وصل می کند و ساختمان کنونی آن در دوران صفویه بنا شده است.

بنای پای پل از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر ساخته شده که با بست های فلزی به هم متصل شده اند، ملات به کار رفته در پل ساروج است.

پل باستانی دزفول برای نخستین بار در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان مرمت شد و در دوره صفویه و قاجار عرض پل برای توسعه رفت و آمد ها عریض تر شد و مورد مرمت قرار گرفت.

dezful_pol_tarikhi

به دلیل اهمیت این سازه ارزشمند و تاریخی در ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۱۰ پل دزفول به شماره ۸۴ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و به دلیل ارزش ملی ، تصویر این پل در دوره پهلوی اول بر روی پول ملی چاپ شد که نمونه آن در حال حاضر در موزه بانک ملی ایران نگهداری می شود. نقش مهم ارتباطی این پل موجب شد در سال ۱۳۱۶ به شکل فعلی آن مرمت و احیا شود.

یک فعال میراث فرهنگی در خصوص پل قدیم دزفول می گوید: در تابستان سال ۱۳۹۰ شهرداری دزفول برای حفظ این اثر گران بها کاربری پل را از حالت سواره رو به پل عابر پیاده و گردشگری تبدیل کرد تا این پل برای همیشه به عنوان اثری گرانقدر جزو میراث جهانیان حفظ و ثبت گردد.

محمد آذرکیش افزود:با وجود گذشته پر افتخار پل تاریخی دزفول و سابقه مهم تاریخی و برند جهانی آن به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان وبا وجود اینکه این پل باستانی روایتگر قرنها عظمت ،شکوه ،اقتدار ودانش ایرانیان است متاسفانه تاکنون در حدی که شایسته است این پل در سطح کشور و جهان معرفی نشده است.

وی گفت:پل تاریخی دزفول این ظرفیت را دارد تا به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای ملی در کنار سایر آثار ارزشمند ایرانی طرح شود تا هر ایرانی به داشتن چنین گذشته پر افتخاری بر خود ببالد.

آذرکیش افزود:مرمت، بهسازی، نورپردازی، تهیه فیلم های مستند، حمایت از ساخت ماکت آن، نصب تابلوهای گردشگری در مسیر جاده دزفول – تهران، نام گذاری روزی به نام این پل ارزشمند، اطلاع رسانی جامع، قرارگیری در مسیر گردشگری جنوب کشور و اطلاع رسانی می تواند این اثر ارزشمند را به جایگاه واقعی خود برساند.

این فعال میراث فرهنگی این اثر ارزشمند را میراثی گرانبها برای کشور دانست و با اشاره به فعالیت های شهرداری دزفول برای مرمت پل قدیم گفت : محوطه سازی، تبدیل کاربری پل از ماشین رو به پیاده رو و گردشگری، ایجاد رمپ های پل ، احداث میدان ورودی پل، احداث پارکینگ اطراف آن و پارک های ساحلی از جمله فعالیت های شهرداری دزفول بوده که تا حدودی در بهبود وضعیت پل موثر بود.

وی اظهار داشت:با توجه به جایگاه ملی و جهانی پل قدیم دزفول ، این پل نیازمند نگاه و توجهی ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور است تا از ظرفیت های گرانقدر این اثر مهم ، به نحو شایسته ای استفاده شود.

وی افزود:قرارگیری این پل باستانی بر روی رود دز، همجواری با بافت تاریخی دزفول، مجاورت با امام زاده هایی چون بقعه علی مالک و همجواری با مزار سربازان گمنام امام زمان (عج) در مسجد کجبافان، مجموعه منحصر به فرد فرهنگی و گردشگری را با هویت اسلامی و ایرانی در جنوب شهر دزفول شکل داده که در کمتر شهری نظیر آن یافت می شود.

این فعال میراث فرهنگی افزود:با وجود این ویژگی ها متاسفانه نام و نشانی از این اثر با ارزش در سایت رسمی میراث فرهنگی کشور و صدا و سیما دیده نمی شود و جای خالی حمایت از آن در سطح ملی بسیار محسوس است.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز گفت: ساماندهی و مرمت پل باستانی دزفول از سال های گذشته آغاز شده و به منظور حفظ این اثر ارزشمند تاریخی این پل از سال گذشته بر روی خودروها بسته شد.

لینک خبر

لینک های مرتبط:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

« « پل شناور دزفول   |   بهانه ای به نام یلدا » »

n.nouri در ساعت 5:19 ب.ظ - گفته است:
تاریخ: دسامبر 2014

good

ارسال نظر

نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن و پیام شما:

 
:: شعر باران برای چه می بارد

:: شعر خنده های تکراری

:: شعر حضور شاعرانه

:: شعر بازمانده

:: شعر شمع امید

:: باغچه ی دل

:: شعر بهانه ی بهار

:: شعر نوروزی من

شهروندان آگاه؛ کلید حل مسائل بافت تاریخی دزفول
مصاحبه با خبرگزاری مهر در خصوص جشنواره صد روز با رود دز دزفول
کتابخانه، دانشگاه و بیمارستان بین المللی جندی شاپور دزفول راه اندازی شوند
کمپین نوروز پاک، چالشی برای حفظ طبیعت دزفول
آذرکیش : هویت قدیمی ترین پل استوار جهان در دزفول باید حفظ شود
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
گردشی در خانه های دزفول که بوی تاریخ می دهند
پرونده ثبت جهانی دزفول در انتظار توجهی ملی
آذرکیش : اولین جشنواره زمستانی مرکبات دزفول برگزار شد
کاسه سفالی چغابنوت دزفول با قدمت ۸۷۰۰ سال
شعر باران برای چه می بارد
آبشار شوی دزفول؛ بزرگترین آبشار چشمه ای
طبیعت زیبای دزفول در کنار آبشار دژ محمد علی خان
خانه قلقچی دزفول ؛ شگفت انگیزترین خانه دست کند دزفول
باغ جهان نمای شیراز
طراحی گرافیکی عملکرد دهیاری شهرک زراعی دزفول
طراحی کاتالوگ چغامیش دزفول
طراحی پوستر ، برشور و دعوتنامه سمینار دزفول و لهستان
طراحی پوستر مذهبی ویژه ایام محرم
طرح گرافیکی مذهبی شب های قدر و شهادت امام علی
 

استفاده از عکسها، طرح ها و مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است

Design by : Azarkish.com